Ademtherapie

Ademhalingstherapie: “Adem in, Adem uit” is een bekende uitspraak, vooral als je ziet dat iemand zich angstig of boos voelt.

Gevoelens die worden verdrongen, zoals woede, verdriet, genot en angst worden vaak buiten het bewustzijn gehouden door de adem in te houden. Ook bij aangrijpende gebeurtenissen kunnen de ademhalingsspieren zich samen trekken en daarna niet meer volledig ontspannen. Je gaat heel zuinigjes ademen om maar niet te voelen. De verdrongen emotie of aangrijpende gebeurtenis en het betreffende gevoel daarbij houd je vast op speciale plaatsen in het lichaam waardoor een blokkade kan ontstaan.

De vrije en natuurlijke adembeweging, die als een golf door het lichaam gaat, kan door verschillende blokkades onbewust worden tegengehouden. Zo kan zich een adempatroon ontwikkelen alsof er een voortdurende noodsituatie ontstaat. Spontaan openstaan in het “hier en nu” en echt genieten wordt dan moeilijk.

Gevolgen zijn oa:

  • Benauwdheid
  • Gebrek aan energie
  • Spanning
  • Gejaagdheid
  • Hyperventilatie
  • Geïrriteerdheid
  • Depressiviteit
  • Ruimte gebrek

Bewust zijn bij de adembeweging betekent dat je niet tegelijkertijd in je gedachten kan zijn. Zo kan je zoveel mogelijk innerlijke stilte en rust ervaren. Een ademhalingstherapie sessie geeft ruimte en voelt bevrijdend.

Ademhalingstherapie kan je als losse sessies ervaren of toepassen als een onderdeel van holistische massagetherapie.